DŻENTELMENI I WĘDKARZE
Panowie nie tylko golą pachy, ale też owłosienie na całym ciele. Uważają, że od dobrego wyglądu zależy sukces życiowy. Są nawet gotowi nakładać makijaż. Czy to kryzys męskości, czy narodziny nowego typu mężczyzny?

Piotr Świątkowski: Mam wrażenie, że to wszystko przez feminizm. Pozazdrościliśmy kobietom wolności?

Barbara Frątczak-Rudnicka: Na pewno nie wszystko, i nie tyle pozazdrościliście kobietom wolności, ile na nią reagujecie. Mężczyźni widzą zmieniającą się rolę kobiet, ich relatywnie rosnącą siłę i niezależność, nowe oczekiwania. Proszę pamiętać, że męskość nie istnieje w oderwaniu od kobiecości. Zmieniają się kobiety, zmieniają się więc i mężczyźni. Niektórzy te zmiany akceptują, a inni czują się zagrożeni.

Są i tacy, którzy uważają, że kobiety weszły im na głowę.

Weszły na głowę, popsuły się, stały się roszczeniowe, mają wymagania. Całkiem sporo mężczyzn, i to młodych, reaguje na zmiany ról niepokojem, a nawet niechęcią wobec kobiet. Najbardziej chcieliby starego, znajomego, tradycyjnego modelu relacji i nie zamierzają się zmieniać.

Wielu mężczyzn jednak nadąża…

Adaptują się. Nie tylko pod względem zmieniających się kobiet, ale zmieniającego się świata w ogóle. We wzorcach męskości największe zmiany widzimy w postawach wobec swojego wyglądu, zadbania, zdrowia. Mężczyźni chcą dobrze wyglądać. Drugim wymiarem, w którym widać duże zmiany, są emocje, ich ekspresja, a nawet dopuszczenie słabości. Chociaż mężczyzna nadal niechętnie szuka pomocy. Wzrasta też akceptacja partnerskiego modelu życia w związkach. To raczej nie jest wpływ uświadomiony, ale próba radzenia sobie ze zmieniającymi się okolicznościami, koniecznością wsparcia partnerki w domu. Aż 82 procent mężczyzn uważa, że aspiracje i potrzeby ich partnerek są r&oac (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Barbara Frątczak-Rudnicka - absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i jego wieloletni pracownik. W badaniach marketingowych pracuje od 1992 roku (Demoskop 1992 - 2002). Od 2003 roku założycielka i członek zarządu firmy badań konsumenckich i rynkowych 4P. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

GRANICE AUTONOMII

W katakumbach

Łaska i uczynki

Uwaga na entuzjazm

Wyznanie win, wyznanie świętości


komentarze



Facebook